Pagina's

11 augustus 2008

Tomatentaart met tuinkruiden

Nu stilaan de tomaten in de tuin rood worden is het tijd om creatief te zijn om de voorraad weg te werken. (je kan niet elke dag tomatensaus met ballekes eten he)

't is wel om warm te eten, lauw of afgekoeld is ze veel minder lekker.

Het recept komt uit de Libelle, maar 't is wat aangepast:

Wat heb je nodig?
  • 250 gram bloem
  • 50 gram gemalen parmezaan
  • 100 gram boter
  • 1 ei
  • 1 kg tomaten (zo staat in het recept, ik vind dit wat veel, 600 of 700 gram lijkt me ok)
  • 2 koffielepeltjes zachte mosterd
  • 50 ml room
  • olijfolie
  • verse rozemarijn en verse tijm, snuifje zout
Stap 1: het deeg
  • meng de bloem met de parmezaan, een snuifje zout en een koffielepel tijmblaadjes.
  • voeg er de ijskoude boterstukjes aan toe
  • kneed goed door
  • doe het ei erbij en terug goed kneden
  • verpak de deeg in plasticfolie en zet 30 minuten in de ijskast
Je kan natuurlijk ook een pak bladerdeeg, kruimeldeeg, ... kopen en gebruiken, ... maar geloof me, dit is beter!

Stap 2: de deeg in de vorm
  • Rol het deeg dun uit op een met bloem bestoven werkblad. Dit lijkt simpel, maar het is nogal kruimelig en niet zo handig. Ik rol al zoveel mogelijk uit en duw de rest gewoon in stukken en brokken mee in de bakvorm tot die mooi gevuld is. Als je zorgt dat je alles gewoon goed aanduwt is 't wel ok.
  • Geen water toevoegen om het rollen wat makkelijker te maken! Het water komt tijdens het bakken bovendrijven (werd getest en dus niet ok)
  • Leg dus de deeg in een goed ingevette bakvorm.
Stap 3: de vulling
  • spoel de tomaten en snij ze in schijfjes. (ik neem liever van die kleine tomaatjes in schijfjes, vind ik mooier, maar dat speelt eigenlijk geen rol)
  • roer de mosterd door de room en bestrijk de deegbodem hiermee.
  • Schik er de tomatenschijfjes op.
  • besprenkel met olie.
  • bestrooi met verse tijm- en rozemarijnblaadjes.
Stap 4: de oven in
  • bak 45 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden. (wel in het oog houden in mijn oven was het klaar na 25 minuten)
Ook lekker bij een slaatje, bij een BBQ, ...!!

Geen opmerkingen: