Pagina's

15 september 2008

pompoenentijd

Het enige voordeel aan het terug herfst worden (buiten dat de schoenwinkels terug vol met schoon botten staan) is dat het pompoenentijd is.

Een zalig recept voor pompoensoep stond hier al een tijdje op, maar ik vind het zelf zo lekker dat het wat aandacht mag krijgen.

Nog een paar tips:
- na vorig jaar een klein stukje vingertop te hebben opgeofferd bij het schillen van een pompoen (met de nodige drama en flauwvallen erbij) hoorde ik van de buurvrouw die mijn vinger verzorgde door er een grote plakker op te kleven (ik was alleen thuis en dacht dat ik dood ging bloeden, wou eerst naar de spoed rijden, maar bedacht dan dat dit misschien toch iets overdreven was ...) dat je best kleine pompoentjes koopt. Die moet je gewoon wassen en in stukken snijden. Schillen hoeft dus niet, die schil kookt mee stuk en daar merk je echt niks meer van. Zeer handig, minder werk, en veiliger!

- vergeet bij het kopen van je pompoen niet dat er gewicht verloren gaat door de pitten eruit te halen. Ik reken er ongeveer een derde van het gewicht terug bij. (klopt niet altijd, maar beter te veel over houden dat te weinig)

- met mijn vinger is alles ok, na een week of zo was het mooi terug toegegroeid.

Geen opmerkingen: